ساخت مایع ضد عفونی کننده و نکات مهم مقابله با ویروس کرونا

ویروس کرونا - راههای مقابله - ساخت محلول ضد عفونی کننده

با سلام

قصد داریم به برخی سوالات بازدید کنندگان وبسایت در خصوص ساخت مایع ضد عفونی کننده بر پایه الکل و میزان ترکیب آب و الکل را پاسخ داده و نکات مهمی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا را شرح دهیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

الکل ۹۶ درصد تهیه کرده ام آنرا با چه مقدار آب ترکیب کنم تا مناسب استریل کردن باشد؟

اگر خاطرتان باشد هنگامی که برای تزریق آمپول به درمانگاه ها مراجعه کرده باشید ، ابتدا محل تزریق را با الکل ، ضد عفونی میکنند و الکلی که برای این مورد استفاده میشود خلوص ۷۰ درصدی دارد.

پس اگر همین ۷۰ درصد را خلوص کافی برای استریل کردن بدانیم ، بایستی الکل و آب را بطوری با هم ترکیب کنیم که حاصل آن ۷۰ درصد الکل و ۳۰ درصد آب باشد.

از آنجاییکه الکل عرضه شده توسط ما خلوص ۹۶ درصدی دارد بایستی درصد ترکیب الکل کمی بیش از ۷۰ درصد (مثلا ۷۴ درصد) باشد و میزان آب هم حدود ۲۶ درصد در نظر گرفته شود. 

نحوه ترکیب آب و الکل ، برای محلول ضد عفونی کننده جهت مقابله با ویروس کرونا

روش اول: بدون استفاده از الکل سنج

میخواهیم توسط یک بطری پلاستیکی نوشابه خانواده ۱.۵ لیتری محلول الکل/آب با خلوص ۷۰ درصد ایجاد کنیم. قصد داریم ۲۰ سانتیمتر از ارتفاع قوطی را برای اینکار استفاده کنیم.

با ماژیک ارتفاع ۲۰ سانت را مشخص میکنیم. این ۲۰ سانت را به ده قسمت مساوی تقسیم میکنیم. حال تا ۷.۵ قسمت ، الکل درون بطری میریزیم و مابقی ارتفاع تا ۲۰ سانت را آب مقطر یا آب جوشیده سماور پر میکنیم.

درب بطری را بسته و آنرا خوب تکان میدهیم تا آب و الکل با هم ترکیب شود. بدین شکل مایع ضد عفونی کننده با خلوص ۷۰ درصد الکل ساخته ایم.

 

روش دوم: با استفاده از الکل سنج

مانند قبل الکل را درون ظرفی مناسب مانند قوطی نوشابه یا استوانه مدرج میریزیم و الکل سنج را درون مایع رها میکنیم و کم کم شروع به افزودن آب به آن مینمائیم و در حین اضافه کردن به الکل سنج دقت میکنیم تا وقتی که عدد ۷۰ روی بدنه الکل سنج با سطح مایع یکی شد. کار تمام است و محلول آماده است.

سه نکته مهم:

اول اینکه ظرفی که میخواهید الکل و آب را درونش ترکیب کنید بایستی با ارتفاع الکل سنج تناسب داشته باشد. عمدتا الکل سنج ها ارتفاعی در حدود ۳۰ سانتی متر دارند.

دوم اینکه در حین افزودن آب محلول را بهم بزنید تا یک دست و همگن باشد و ناگهانی آب را به درون الکل سرازیر نکنید.

سوم اینکه فقط الکل سنج هایی که از ۰ تا ۱۰۰ مدرج شده اند برای اینکار مناسب هستند.

 

 

برای ترکیب آب با الکل از چه آبی استفاده کنم و به چه شکل؟

برای آب میتوانید از آب مقطر که در داروخانه ها یافت میشود استفاده نمود و لازم بذکر است که آب های مقطر در دو نوع تولید میشود که یک مدل آن مناسب تزریق و نوع دیگر آن که ارزانتر است آب مقطر فیلتری بوده که قابل تزریق نبوده و ارزانتر است . هر دو مناسب هستند.

اگر به آب مقطر دسترسی ندارید میتوانید از آب جوشیده سماور که خنک شده باشد برای ساخت محلول ضد عفونی کننده جهت مقابله با ویروس کرونا استفاده نمائید.

 

از الکل صنعتی هم میتوان مانند الکل طبی برای استریل نمودن استفاده نمود؟

برخی افراد از الکل صنعتی بعنوان ماده ضد عفونی کننده استفاده مینمایند اما الکل صنعتی و متانول کمترین خاصیت استریل نمودن را داشته و عملا برای استریل نمودن هیچ کارایی ندارند و نبایست از مضرات پوستی و تنفسی استنشاق ماده سمی متانول هم غافل شد.

توصیه میشود از اینکار امتناع کنید چرا که مضراتش بیشتر از فوایدش است. الکل هایی که بعنوان آتش زنه فروخته میشود هم اصلا بدرد ساخت محلول ضد عفونی نخواهد خورد.

بهترین گزینه برای ضد عفونی نمودن ، استفاده از الکل طبی ست که خالص باشد یا با آب ترکیب شود. الکل های صنعتی عمدتاً دارای متانول هستند که از طریق پوست قابل جذب بوده و برای مصرف کننده دارای طبعات بد و خطرناکی خواهد بود.

 

 

الکل مرک آلمان ۹۹.۹۹ درصد بخرم یا الکل ایرانی ۹۶ درصد؟ کدام بهتر است؟

چون قصد ما ساخت محلول ضد عفونی ست و میدانیم که خلوص ۷۰ درصد برای اینکار کفایت میکند ، پس فرقی نمیکند که کدام یک را انتخاب میکنید. فقط هنگام ترکیب با آب بایستی مقدار ترکیب را کنترل کنید تا مقدار خلوص الکل از ۷۰ درصد کمتر نشود.

الکل مرک (Merck) آلمان دارای قیمت چند برابری بوده و برای کاربردهای خاص آزمایشگاهی مورد استفاده قرار میگیرد و برای ساخت محلول ضد عفونی الکل ایرانی ۹۶ درصد هم زیاد و هم کافی ست. لازم بذکر است که کاشف الکل (رازی) هم ایرانی بوده است. (برخی جابربن حیان را کاشف الکل میدانند).

 

راه های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا یکی از نسخه های جهش یافته آنفلوآنزا میباشد که عوارضی بسیار شبیه به سرماخوردگی دارد اما با شدت بسیار بیشتر. ابتدا بایست ببینیم که این ویروس چگونه منتشر میشود تا راه ابتلا به آنرا مسدود کنیم.  ویروس کرونا از دو طریق هوا و تماس قابل انتقال است.

 

انتقال از طریق هوا

قرار گیری در محیط های سر بسته در کنار سایر افراد مشکوک به کرونا و تنفس بازدم بیماران میتواند باعث انتقال بیماری باشد. ویروس کرونا میتواند توسط استنشاق بخار بازدم شخص بیمار به شخص سالم منتقل شود. راهکار جلوگیری از آن چیست؟

بایستی از ورود به اماکن شلوغ خود داری نمود و حتما از ماسک مناسب برای فیلتر نمودن هوای مورد تنفس خود استفاده نمود و ترجیحاً از افرادی که سرفه یا عطسه میکنند دوری کرد و حتی چند ثانیه هم نفس خود را محبوس نمود و تا دور نشدن از محل سرفه شخص مشکوک تنفس را نگه داشت.

(هر ماسکی مناسب نیست: ماسک باید کاملا دهان و بینی را پوشش داده و دارای استاندارد n95 یا ffp2 باشد و عمر مفید هر ماسک بیشتر از ۸ ساعت نخواهد بود)

 

انتقال از طریق تماس

به هر وسیله یا هر ابزاری که میخواهید آنرا لمس کنید توجه داشته باشید چون اگر شخص بیمار آنرا لمس نموده باشد میتواند باعث انتقال شود.

دستگاه های عابر بانک ، میله های داخل اتوبوس یا مترو ، کلید های آسانسور ، دستگاه های ورزشی موجود در پارک ها و سالن های ورزشی همه میتوانند براحتی آلودگی را با یک لمس ساده منتقل نمایند. راهکار جلوگیری از آن چیست؟

استفاده از دستکش لاتکس و در صورت نبود آن شستشوی سریع دست با آب و صابون یا مرطوب نمودن دست با محلول ضد عفونی الکل در سریع ترین زمان ممکن میتواند ویروس را از بین ببرد.

در صورتی که دستکش لاتکس در اختیار ندارید میتوانید از دستکش های ساده کاموایی و غیره هم استفاده کنید. غرض اینست که پوست دست با وسایل آلوده ارتباط برقرار نکند و میتوانید بعد از بازگشت به منزل دستکش را درون آب جوش قرار دهید تا بدین شکل استریل شده و برای روز بعد مجدد از آن استفاده کنید.

 

بغیر از الکل از چه مواد دیگری میتوان بعنوان محلول ضد عفونی کننده استفاده نمود؟

قطعاً بهترین گزینه الکل طبی میباشد که هم بطور خالص و هم با ترکیب آب میتوان از آن استفاده نمود. این روزها محلول های ضد عفونی هم تبلیغ میشود که شامل: (۷۰ درصد الکل+۳۰درصد آب+اسانس+رنگ) میباشد و برنگ های آبی و سبز عرضه میشود که در عمل همان ترکیب آب و الکل است و اسانس و رنگ تاثیری برای استریل نمودن نداشته و ندارد.

اما برخی روش ها هم توصیه میشود مانند ترکیب نمودن بتادین با آب جوشیده و یا ترکیب نمودن وایتکس با آب که این روش ها هر چقدر هم موثر باشد جایگزین ترکیب آب و الکل و یا الکل خالص نیست.

در علم پزشکی بهترین مایع ضد عفونی کننده فعلا الکل میباشد و بس. اما در صورت عدم دسترسی به آن میتوان روش های فوق را هم استفاده نمود. (بقول مثل قدیمیا که وقتی مامان نیست به زن بابا بایست گفت مامان جون)

 

چه کار هایی انجام دهیم تا از ابتلا به کرونا در امان باشیم؟

از رفت و آمد به مکان های شلوغ و سفر های غیر ضروری پرهیز کنیم. تا حد امکان از منزل خارج نشویم. (امن ترین جا منزل شماست)

از ماسک مناسب بروی دهان و بینی خود استفاده کنیم.

از دستکش های لاتکس برای تردد در خارج از منزل استفاده کنیم.

شستن دست ها را با حوصله و دقت بیشتری نسبت به قبل مد نظر قرار دهید.

در صورت خروج از منزل ، همراه خود مایع های ضد عفونی کننده داشته و در صورت نیاز بروی دست یا ابزارها اسپری نمائید.

از افراد بی توجهی که سرفه یا عطسه میکنند فاصله بگیرید. (هنگام سرفه یا عطسه از دستمال استفاده شود)

نظافت موبایل خود را هم فراموش نکرده و با محلول ضد عفونی کننده آنرا تمیز نمائید.

فقط و فقط از وسایل شخصی خود استفاده کنید و حوله یا صابون خود را با همکارتان مشترک نکنید.

از دست دادن و روبوسی ها پرهیز کنید.

سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

 

چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

هر ویروس یا بیماری به افرادی که دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیفی هستند راحت تر چیره میشوند. بنابر این بایست برای جلوگیری از ابتلا خود را تقویت نمائید. برای اینکار بهتر است از سیگار کشیدن ، قلیان کشیدن که باعث نابودی دراز مدت سیستم تنفسی شما خواهد بود پرهیز کنید.

در طب سنتی استفاده از دمنوش های گیاهی مانند دمنوش پونه کوهی ، دمنوش آویشن ، دمنوش گل بنفشه برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده و توصیه میشود.

در کنار دمنوش ها میتوانید از ویتامین سی که در میوه هایی نظیر پرتغال هم یافت میشود استفاده کنید و قرص های جوشان ویتامین سی هم میتوانید سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

از استرس و مسائلی که باعث استرس هستند دوری کنید چون استرس زیاد میتواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند.

 

به شایعات توجه نکنید تا سلامت بمانید.

چه باور داشته باشید و چه نه ، کشوری چون ایران عزیزمان با این همه ثروت خدا دادی چشم طمع ورزان را به خود جلب کرده و میکند و دشمنان این سرزمین با تشویش اذهان بدنبال مقاصد شوم خود هستند. با توجه به شبکه های مجازی شایعه ساز دچار استرس بی دلیل نشوید تا استرس باعث ضعف سیستم ایمنی بدن مان نشود.

این روزها هم سپری خواهد شد. شواهد حاکی از آنست که فقط ۲۰ درصد از افراد مبتلا به بستری و خدمات سطح بالای پزشکی نیازمند هستند و مابقی بطور سرپایی با قرنطینه خانگی خوب میشوند و اینطور نیست که هر که مبتلا شد ، فوت کند (خدای ناکرده)

ابولا را بخاطر بیاورید! در کشور های آفریقایی که کمترین بهداشتی رعایت میشد و اکثریت جوامع از آب آشامیدنی سالم هم بی بهره بودند و بخاطر فقر چیزی بنام صابون را نمیشناختند.

در آنجا با آن سطح پایین بهداشتی هم بسیاری بهبود پیدا کردند و بیماری بین ۳ تا ۴ ماه ریشه کن شد. اینجا ایران است و از هر لحاظ از آفریقا در سطح بسیار بالاتری قرار داریم پس به شایعات دشمنان توجه نکنید و شک نکنید که مسئولین و خادمین ملت با تمام توان در حال مقابله با این ویروس هستند و بزودی این ویروس هم به تاریخ می پیوندد.

 

شک نکنید که خداوند کنار ماست و مرگ زندگی در دست قدرت اوست و با هم از این مشکل عبور خواهیم نمود.

 

اگر در مورد کرونا دارای سوالهای پزشکی هستید میتوانید از طریق تلفن با شماره های ۴۰۳۰ و ۱۹۰ تماس حاصل نموده و توصیه میشود در صورت نیاز با مشاوره راهی بیمارستان شده و هر سرماخوردگی را کرونا قلمداد نکنید و با مراجعه به کریدور بیمارستانها خود را در معرض خطر ابتلا قرار ندهید.

 

 

تیم نیلوکالا از خداوند برای همه هموطن هایمان سلامتی و کامیابی روز افزون آرزومند است.

 

نظر در مورد “ساخت مایع ضد عفونی کننده و نکات مهم مقابله با ویروس کرونا

    • واحد فروش میگوید:

      درود.
      چون توی آب شهری املاح مختلفی مانند نیترات و …. وجود دارد که میتواند با الکل واکنش شیمیایی داده و به مواد دیگری تبدیل شود که بروی پوست بدن ایجاد حساسیت کرده و خطرساز باشد.
      آب مقطر و آب جوشیده مناسب ترین انتخاب برای ترکیب فوق هستند.
      سلامت و پیروز باشید

  1. Ali میگوید:

    سلام
    آیا برای رقیق کردن الکل و رسیدن به الکل ۷۰ درصد از الکل ۹۶ درصد نسبت ۲.۷ برابر الکل به آب نسبت دقیقی است؟ با توجه به تفاوت وزن حجمی آب و الکل، این ۲.۷ برابر حتما باید حجمی در نظر گرفته بشه یا وزنی هم قابل محاسبه است؟
    ممنون از سایت خوبتون

    • واحد فروش میگوید:

      درود
      لطفاً فیلم آموزشی را در هیمن مقاله ملاحظه کنید کاملا گویاست. بطور خلاصه هر ظرفی دارید انرا ۱۰ قسمت در نظر بگیرید. ۷ قسمت آن الکل و ۳ قسمت آن آب مقطر یا آب جوشیده سماور باشد تا به ترکیب مورد نظر برسید. (فقط نکته آن است که ترکیب فوق برای الکل ۹۹.۹۹ درصد صحیح است و معمولا الکل ۹۶ درصد در بازار یافت میشود ، بنابراین ۷ قسمت الکل را کمی بیشتر و ۳ قسمت آب را کمی کمتر در نظر بگیرید. (برای دقت بیشتر میتوانید الکل سنج هم تهیه کنید تا از این محاسبات خلاص شوید.)
      موضوع وزن نیست بلکه حجم است که با نسبت عنوان شده بایست ترکیب شود.
      انشا الله تا چند روز آینده الکل ۷۰ درصد روی سایت درج میشود.
      سلامت و کامیاب باشید

    • بخش بازرگانی میگوید:

      درود و تبریک عید نوروز
      پیرو فرمایش شما بعرض میرسد که ما تامین کننده خود را داریم و نمیتوانیم از هر منبع نامعتبری نسبت به تهیه کالا اقدام کنیم (نمی خواهیم با سلامت مردم بازی کنیم و اعتباری که ذره ذره طی سالیان جمع کرده ایم را یک شبه به فنا بدهیم). بنابراین ناچارا منتظر تامین موجودی از جانب تامین کننده اصلی آن هستیم. بمحض تامین موجودی بروی وبسایت بروز رسانی خواهد شد. (امیدواریم همین فردا باشد تا بتوانیم خدمتی ولو اندک به هموطن هایمان ارائه کنیم)
      سلامت و کامیاب باشید

      • کامبیز میگوید:

        درود بر شما. سپاسگزارم که اینقدر سریع پاسخ دادید که قطعا این موضوع نشان از تعهد بالای شما به سلامت جامعه دارد. سال خوبی برای شما و سایر عزیزان آرزومندم، پاینده باشید

    • بخش بازرگانی میگوید:

      درود.
      حق با شماست اگر عده ای دست از احتکار بردارند و انسانی عمل کنند نبایست اینقدر کمبود وجود داشته باشد. انشا الله بزودی مشکلات توزیع اقلامی که فرمودید حل خواهد شد.
      از طرفی برخی افرادی هستند که اتانول در اختیار دارند اما نحوه صحیح ترکیب آن با آب را نمیدانند بنابراین میتواند این مطلب برایشان مفید واقع شود.
      سلامت و کامیاب باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال نو شما مبارک - درسال جدید بهترین ها را برایتان آرزومندیم.
+