راه های تشخیص وجود متانول در الکل سفید

نحوه تشخیص وجود متانول در الکل طبی

با سلام

در این مطلب قصد داریم روش هایی که میتوان توسط آنها وجود متانول (ماده سمی) در الکل طبی را تشخیص داد ، را معرفی نمائیم.

در این روزها که ویروس کرونا همچنان قربانی میگیرد و اکثر مردم دنبال مواد ضد عفونی کننده هستند ،برخی افراد سودجو و شیطان صفت ، الکل صنعتی و مواد دیگر را بجای اتانول بفروش میرسانند و این مورد بهانه ای شد تا راه های تشخیص اتانول از متانول را بررسی و طی مقاله ای شرح دهیم. تا باعث مشکلات برای هموطنان نشود.

لطفاً تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا تفاوت های اتانول از متانول را بررسی نمائیم.

 

چرا بایست به وجود متانول در الکل سفید توجه نمود؟

با نوشیدن متانول سیستم گوارش شروع به جذب آن مینماید که ابتدا به فرمالدئید و سپس به ترکیبی بنام اسید فرمیک تبدیل میشود که برای سلول های بدن بسیار مضر است. (در واقع متانول به اسیدی کشنده تبدیل میشود)

 

اسید فوق با ورود به گردش خون به سیستم عصبی و عصب بینایی آسیب جدی وارد مینماید.  گفته شده که نوشیدن ۱۰ میلی لیتر متانول باعث کوری و نارسایی کلیوی و پایین آمدن سطح هوشیاری شده و نوشیدن بیشتر از ۳۰ میلی لیتر به بالا باعث مرگ خواهد شد. 

 

در برخی مقالات میزانی که میتواند باعث مرگ شود را ۱ تا ۲ میلی لیتر در مقابل هر کیلو وزن بدن معرفی میکنند. همچنین استنشاق متانول هم میتواند باعث جذب آن از طریق ریه ها شده و علائم مسمومیت بروز نموده و در حالت حاد باعث صدمات جبران ناپذیر جسمی شود.

 

تمام موارد فوق میتواند عاملی باشد که وجود متانول در الکل مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

 

لازم بذکر است که متانول به طور طبیعی در آب میوه و نوشیدنی های مقطر الکلی مانند ویسکی ، شراب و آبجو نیز یافت می شود در یک لیوان شراب قرمز که بین ۱۰ تا ۱۲ درصد اتانول وجود داشته باشد بین ۰.۰۰۴۱ تا ۰.۰۲ درصد متانول وجود دارد.! (که این مقدار خطرناک نیست)

 

 

نحوه تشخیص وجود متانول در الکل سفید

 

تشخیص وجود متانول در الکل طبی در منزل سخت میباشد چون هر دو ماده دارای خصوصیات مشابهی هستند که باعث میشود تفکیک آنها دشوار گردد. بهترین روش مراجعه به یک آزمایشگاه است که نمونه ای از محلول را تجزیه و اعلام میکنند چه چیزی درونش وجود دارد.

یک وبسایت روسی روش هایی را جهت تشخیص تفاوت اتانول و متانول را ارائه نموده که با اندکی تغییر و اصلاح در ادامه درج میشود. (نیلوکالا صحت آنها را تائید یا تکذیب نمی کند)

نکته: هر یک از روشها ، به شرطی که آزمایش به طور صحیح انجام شود ،کارایی خواهد داشت و با احتمال نسبتاً زیاد میتوان متیل الکل (متانول) را از اتیل الکل (اتانول) تشخیص داد.

 

 

روش های تشخیص وجود متانول در الکل سفید (اتانول)

 

رنگ شعله 

یکی از ساده ترین وسیله ها برای تشخیص الکل از متانول ، آتش زدن آن است. در اتانول ، رنگ شعله مایل به آبی با سر شعله قرمز و در متانول آبی و بیشتر مایل به قرمز خواهد بود. (پس اگر الکل شما دارای شعله ای بیشتر برنگ قرمز باشد ، دارای درصد بالایی از متانول یا آلودگی میباشد.)

 

رنگ شعله با ترکیب اسید بوریک (مخصوص تشخیص الکل صنعتی زرد که به آن وایتکس زده باشند)

یک قاشق چایخوری اسید بوریک (پودری شکل) را به ۱۰ تا ۳۰ سی سی محلول خود اضافه و بخوبی آنرا هم بزنید (اسید بوریک براحتی در مایعات سرد حل نمیشود و همین که مخلوط نمودید کافیست) سپس آنرا آتش زده و اگر رنگ شعله آن ، آبی رنگ و یا آبی رنگ با رگه هایی سبز بود در مقابل شما اتانول وجود دارد (بسته به خلوص ، طیف آبی و گاها اندکی سبز مشاهده میشود) و اگر رنگ شعله یکدست سبز بود قطعاً مایع شما اتانول نیست.

(این روش برای تشخیص اتانول و الکل صنعتی که به آن وایتکس اضافه شده باشد و رنگش مانند اتانول شفاف باشد ، مناسب است و برای سایر محلول ها ممکن است پاسخ ندهد و برای ترکیب متانول و اتانول پاسخ صحیح نخواهد داد)

 

واکنش با سیب زمینی
با قرار دادن سیب زمینی های پوست کنده شده در یک ظرف بهمراه الکل و مشاهده تغییر رنگ آن ، میتوان نوع ماده را تعیین کرد. سیب زمینی ها باید حداقل دو ساعت در الکل نگهداری شوند. در صورت تغییر رنگ سیب زمینی به صورتی ، این نشان دهنده متانول است.(رنگ سبز نشان دهنده اتانول)

 

نقطه جوش
راه دیگر برای تشخیص الکل کنترل نقطه جوش آن است. اتانول در دمای ۷۸ درجه سانتیگراد جوش می آید ، و متیل الکل در ۶۵ درجه سانتیگراد به جوش می آید.

 

واکنش با جوش شیرین
هنگامی که جوش شیرین با اتانول مخلوط شود ، شاهد رسوب زردی خواهیم بود. در مورد متیل الکل رسوبی مشاهده نشده و مایع شفاف باقی می ماند.

 

واکنش با پرمنگنات پتاسیم
اگر کمی پرمنگنات پتاسیم به محلول خود اضافه کنید: در مورد اتانول ، هیچ واکنشی قابل مشاهده نخواهد بود. اما در مورد متانول شاهد گاز و بوی فرمالین خواهد بود.

 

تست فرمالدهید
برای انجام آن ، لازم است یک عدد سیم مسی را تا حد قرمز شدن داغ کرده و درون محلول خود فرو کنید. اگر بوی تند فرمالدئید آزاد شود ، در مقابل خود متیل الکل قرار داده اید. اتانول در این واکنش بوی سرکه سیب مانند خواهد داد.

 

تغییر رنگ از بنفش به صورتی
در این روش ، پرمنگنات پتاسیم لازم است ، و همچنین یک ظرف کوچک که در آن الکل را گرم کنید. باید ۰.۲ گرم پرمنگنات پتاسیم را در ۲ میلی لیتر آب مقطر رقیق کنید. سپس ۵۰ میلی لیتر الکل را تا ۱۸ درجه سانتیگراد گرم می کنیم ، محلول پرمنگنات پتاسیم را در آنجا ریخته و زمان تغییر رنگ محلول از بنفش به صورتی یادداشت می کنیم. اگر ۱۰ دقیقه یا بیشتر طول کشید ، احتمالاً در مقابل شما اتانول وجود دارد.

 

آزمایش یدوفرم (Iodoform)

هر دو ماده اتانول و متانول را گرم و در مجاورت NaOh (هیدروکسید سدیم) قرار میدهند که اتانول رسوب زرد تولید میکند اما متانول هیچ واکنشی نشان نمیدهد.

 

آزمایش بو (تشخیص بو)

ترکیب دو به یک از سدیم دی کرومات و اسید سولفوریک آزمایشگاهی را با چند قطره اتانول ترکیب میکنند و بعد از دقایقی آنرا بو میکنند. اگر بوی گند بمشام برسد ، حتما متانول وجود داشته و اگر بوی شیرین بمشام برسد فاقد متانول است. (میزان دقیق مواد این آزمایش میتواند بدین شکل باشد: ۸ گرم دی کرومات سدیم + ۴ سی سی اسید سولفوریک + ۲ سی سی اتانول)

 

 

نکات مهم در ارتباط با صحت آزمایشات فوق

۱- توجه نمائید که در صورتی که میزان متانول درون اتانول بسیار کم باشد ، ممکن است با روش های معرفی شده آشکار نشده ولی همچنان خطرناک باشد.

۲- مواد معرفی شده در آزمایشات بایستی دارای خلوص مناسب باشد تا در آزمایشات نتیجه مطلوب حاصل گردد بعنوان مثال در آزمایش “تشخیص بو” اسید سولفوریک مورد استفاده بایستی از نوع آزمایشگاهی با خلوص ۹۸ درصد باشد که از اسید باتری اتوموبیل بمراتب قوی تر است.

 

الکل سفید برای استریل نمودن تهیه نموده ام. هنگام استفاده چه نکاتی را بایست رعایت کنم؟

 

اگر محلولی که به خلوصش شک دارید رو بجهت گند زدایی بروی سطوح اسپری میکنید چهار مورد را حتماً در نظر بگیرید تا در امان باشید:

 

۱- بعد از اسپری نمودن حتماً صبر کنید تا سطح کاملا خشک شود (چون متانول از طریق پوست هم قابل جذب است)

۲- در محلی که اسپری میکنید جریان هوا وجود داشته باشد (پنجره باز باشد چون متانول از طریق استنشاق هم قابل جذب و خطرناک است)

۳- تا توسط یکی از آزمایشات فوق از خلوص آن اطمینان حاصل ننموده اید از اسپری نمودن بروی دست ها پرهیز نمائید.

۴- مواد ضد عفونی کننده و الکل را از فروشنده های مجاز و معتبر خرید نموده تا با کمترین خطر از آن استفاده نمائید.

 

 

نحوه تشخیص الکل ایزوپروپیل از اتیل الکل (اتانول)

 

الکل ایزوپروپیل (C۳H۸O۱) سطح خطر بالایی همانند متانول ایجاد نمی کند ، اما در صورت استفاده در مقادیر زیاد نیز تأثیر منفی بر روی بدن خواهد گذاشت. علت اصلی اثرات مضر آن ، آزاد سازی در فرآیند تجزیه آن در کبد است.

همچنین ، ترکیب شیمیایی این ماده باعث بروز مسمومیت می شود. می توان وجود الکل ایزوپروپیل را از چند طریق از اتانول متمایز کرد مانند: 

بو: تیز ، تلخ ، یادآور بوی ضد عفونی کننده   

طعم: تلخ

 

 

مجدد تاکید میشود این مطالب مورد تائید یا تکذیب نیلوکالا نمی باشد و صرفا جهت راهنمایی هموطنان از جهت استفاده از الکل برای استریل نمودن علیه ویروس کرونا درج شده است و شاید در مقادیر کم متانول جوابگو نبوده و بهترین روش مراجعه به آزمایشگاه ها ذیصلاح است.

 

لازم بذکر است طبق قوانین جاری کشورمان ایران ، نوشیدن الکل ارتکاب جرم و طبق قوانین شرع گناه و حرام میباشد.

 

در ادامه نظر شما را به رویت جدولی که این چهار ماده را با هم مقایسه نموده جلب مینمائیم: (منبع: ویکی پدیا فارسی)

جدول مقایسه -اتانول-متانول-استون-ایزوپروپیل الکل
جدول مقایسه –اتانولمتانولاستونایزوپروپیل الکل

 

 

در ادامه خدمت هموطنان عرض میشود که بایستی مواد ضدعفونی کننده و الکل را از مراکز معتبر و داروخانه ها تهیه نمایید تا گرفتار دام شیطان صفت هایی که با جان مردم بازی میکنند ، نشوید.

تصاویر و اطلاعات زیر بخشی از این موارد تقلبی ست ( که دوره ای بروز رسانی خواهد شد)

 

 

مانند این موارد که تقلبی و دارای متانول است. منبع اطلاعات زیر

محلول های ضد عفونی کننده تقلبی - مراقب باشید
الکل تقلبی متانول بجای اتانول - مراقب باشید

و محلول های ضد عفونی کننده غیر مجاز در ادامه: منبع اطلاعات زیر

محلول ضدعفونی کننده غیرمجاز

 

محلول تریتاسپت را نخرید! جدیدترین مورد مربوط به محلول تریتاسپت است که حاوی متانول و درصد پایین الکل است. منبع خبر

 

 

سلامت و کامیاب باشید

نظر در مورد “راه های تشخیص وجود متانول در الکل سفید

  1. ب . سلیمی میگوید:

    با سلام
    تشکر از مطلب مفیدتون
    سوالی داشتم
    بتازگی پس از خرید چند باره الکل که آزمایشگاه وجود بالای متانول در الکلها رو تایید کرد ، الکلی خریدیم با عنوان مصرف دست و سطوح ولی درصد خیلی پایینی متانول قاطی داره (احتمال میدم اتانول صنعتی باشه)
    خواستم بپرسم چه میزان وجود متانول در الکل خاص استفاده دست بیخطره و یا اصلا امکان وجود مقدار ناچیز متانول در الکل دست مجاز هست یا خیر .
    ممنون میشم پاسخگو باشید

    • واحد فروش میگوید:

      درود
      مرجع دقیقی در این مورد نداریم و استاندارد کشور ها هم متفاوت است.
      بعنوان مثال در مورد همین آب شرب ، طبق قوانین آمریکا میزان مجاز ذرات معلق در آب شرب (TDS) بایستی بین ۵۰ تا ۸۰ پی پی ام باشد تا آب سالم و قابل شرب تلقی شود اما در ایران سقف مجاز ۱۲۰ پی پی ام هست که بعضا گفته میشه همینم رعایت نمیشه خود بنده یکروز ، دو بار آب شهری منطقه خودمان را که تست کردم یکبار۱۵۰ و بار دیگر که شب هنگام بود حدود ۸۰۰ پی پی ام بوده و شاید دلیل بسیاری از بیماریهای گوارشی و کلیوی همین مورد باشد.

      در مورد الکل هم همینطوره طبق استاندارد آمریکا حداکثر متانول مجاز درون الکل سفید برای استفاده روی سطح پوست ۵% هست اما در ایران تا ۷% هم روی پد های الکلی قابل تائیده.

      جمع بندی: با اینکه بدن انسان تا حدودی از آلودگی ها رو دفع میکنه اما هر چقدر مقدار متانول کمتر باشد بهتر است. بنظر اینجانب (نگارنده) زیر ۵ درصد مطلوب است.
      لازم بذکر است که در اغلب عرقیجات گیاهی مانند عرق نعنا هم درصد ناچیزی متانول وجود دارد هر چقدر مقدارش کمتر باشد طبیعتا بهتر است و این به فرآیند تولید باز میگردد. الکل سفید (اتانول) از تخمیر گلوکز و متانول (الکل صنعتی) از تخمیر سلولز بوجود می آید که پوسته و چوب اغلب مواد قندی دارای سلولز است.

  2. حمید میگوید:

    سلام. جهت حفظ سلامتی جوانان عزیز کشورمان یک روش بی خطر افزودن الکل سفید به انواع مایعات جهت ضدعفونی سطوح و کاربردهای دیگر معرفی نمایید. خدا خیرتان بدهد.

  3. آرمین میگوید:

    با سلام سایت همشهری آنلاین در خبری گفته اینستا گرام شیمی دارویی دانشگاه شهید بهشتی فیلمی داده بیرون که توش توضیح داده که میشه با اسید بوریک اتانول را از متانول تشخیص داد جالبه این فیلم هنوز هم هست ،اینجا :
    https://www.hamshahrionline.ir/news/493792/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%84-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D9%85

    از طرفی تو سایت آپارات یه استاد از یه دانشگاه دیگه ایی گفته هیچ راه تشخیصی از شعله نیست
    بالاخره تکلیف چیه ؟میشه از رو شعله اتانول رو از متانول تشخیص داد یا نه ؟
    اگر نه پس اون ویدئو دانشگاه بهشتی چیه ؟
    ممنون

    • واحد فروش میگوید:

      درود
      بطور خلاصه عرض میشود که تمام راه های معرفی شده برای کشف متانول ، هم درست و هم غلط هستند! چون راههای فوق وقتی موثر و درست عمل میکنند که میزان آلودگی به متانول بالا باشد مثلا ۳۰ درصد یا ۴۰ درصد و در مورد زیر ۱۰ درصد بسختی میتوان راهی مطمئن پیدا کرد.

      در اینترنت دهها روش درست و غلط معرفی و همه از روی هم کپی نموده اند در ضمن کیت هایی ساخته شده که اگر درست عمل کنند نهایتا بالای ۵ درصد رو میتوانند شناسایی کنند اما بشرطی که درست عمل کنند.

      علمی ترین روش شناسایی متانول ، مراجعه به آزمایشگاه مجهز به دستگاه آنالیز مانند دستگاه گاز کروماتوگرافی ست.

      در مورد اسید بوریک هم عرض میشود که در واکنش با متانول شعله سبز تری ایجاد میکند اما اگر خود اسید بوریک را به تنهایی بسوزانید هم شعله سبز ایجاد میکند و همانطوریکه عرض شد اطلاعات موجود در وب یا نادرست از روی هم کپی برداری شده اند و یا دقیق نیستند. در مورد رنگ شعله سبز اسید بوریک اینجا کلیک نمائید که معتبر است.
      پیشنهای میکنیم بجای اینکه خود را درگیر این مسائل کنید ، الکل مورد نیاز خود را از جایی مطمئن تهیه نمائید.
      موفق باشید

  4. azami.fa میگوید:

    با سلام،
    در مورد الکل ۹۶ درصد، آیا رنگ شعله باید کاملا آبی باشد؟
    برای مثال در صورتی که رنگ شعله در فاصله نزدیک به الکل آبی باشد و در فاصله بالاتر زرد شود آیا می توان نتیجه گرفت که در آن متانول وجود دارد؟

    • واحد فروش میگوید:

      درود
      اگر الکل سفید و متانول رو در قاشقی بریزید و آنرا آتش بزنید بسیار شبیه بهم خواهند سوخت و بسختی بتوان تفاوتی برایشان قائل شد.
      هنگام سوختن ، پایین قاشق آبی و سر شعله آن کمی زرد (قرمز رنگ) است. در وبسایت آپارات هم هر سه مورد اتانول ، متانول و ایزوپروپیل الکل را سوزانده اند و فیلمش قابل مشاهده است که شبیه بهم میسوزند و تشخیص تفاوتشان سخت است. اینجا کلیک کنید.
      اگر متانول با وایتکس قاطی شده باشد برنگ قرمز (نارنجی) خواهد سوخت میتوانید این لینک رو هم ملاحظه کنید. اینجا کلیک کنید.
      در کل روش سوزاندن برای وقتی کاربرد دارد که الکل با مواد دیگری ترکیب شده باشد مثل سولفات مس.
      بهتر است الکل را از جایی مطمئن و با سابقه تهیه کنید. الکل های بسیار ارزان قطعا مشکل دار هستند.
      موفق باشید

  5. رضا سبحانی میگوید:

    آیا تمام الکل سفید های طبی ۷۰ و ۹۶ موجود در داروخانه ها که حاوی بیترکس می باشند از تقطیر میوه و گندم و شکر بدست می آیند ؟ یا روش شیمیایی جایگذین برای تولید اتانول طبی ۷۰ و ۹۶ هم وجود دارد ؟ و اگر جواب مثبت است اثرات نوشیدن آن مشابه همان الکل بدست آمده از گندم است یا خطرناک می باشد ؟

    ضمنا بنده الکل طبی ۷۰ درصد شرکتی در بطری شیشه ای قهوه ای رنگ حاوی ۱۰ پی پی ام بیترکس را از داروخانه تهیه کردم اما در توضیحات لیبل محصول به صورت ریز در مقابل کلمه “متانول” مقدار (جزیی) بیان شده است ، آیا این مقدار جزیی در صورت بلعیده شدن خطرناک است ؟

    • واحد فروش میگوید:

      درود
      در مورد سوالات شما بعرض میرسد که از وجود بیرتکس در الکل هایی که فرمودید اطلاع دقیقی نداریم ، هم ممکن است نباشد و هم ممکن است ۳ درصد وجود داشته باشد و این بسته گی به کارخانه سازنده و شرایط توزیع آن دارد و بایست از فروشنده آن پرسیده شود.

      در مورد روش تولید هم بله هم روش تخمیری و هم روش سنتزی برای تولید الکل وجود دارد اما در مورد خطرات نوشیدن آن اطلاع نداریم. فقط این را میدانیم که الکلی که از روش تخمیر تولید شده باشد برای موارد دارویی/خوراکی استفاده میشود (البته با تجویز پزشک معتمد ذیصلاح در بیماری های خاص روده ای) و نوشیدن الکل طبق قوانین جاری کشورمان ، ارتکاب جرم تلقی شده و حرام و گناه است.

      در مورد سوال آخرشما هم اگر نوشته شده دارای متانول است و به کلمه “جزیی” بسنده کردند و میزان دقیقش نوشته نشده ، میتواند خطرناک باشد. ۱۰ درصد هم جزئی محسوب شده و ۱ درصد هم جزئی ، بهتر است اگر برای مصارف دارویی مصرف میکنید از نوشیدن آن با شرایطی که نوشتید پرهیز کنید.

      سلامت و کامیاب باشید.

  6. موسی میگوید:

    الکل سفید ۹۶ درجه معادل ۹۶ درصد الکل دارد و مصرف خوراکی ایجاد مسمومیت اتانولی می کند… الکلی که در آبجو یا شراب هست بین ۲.۵ درصد تا ۴.۳ درصد هست… بنابراین باید ۳۰ سی سی الکل ۹۶ درجه را داخل یک لیتر ماءالشعیر بریزید تا آبجو بدست آورید…. یا داخل آب گیلاس تا شراب قرمز تهیه کنید… که البته نجس و ناپاک است و خوردنش حرام می باشد.

    • واحد فروش میگوید:

      درود
      البته هدف این مقاله تشخیص وجود متانول در الکل سفید است. و قطعا نوشیدن هر مقدار الکل برای بدن مضر است و طبق قوانین جاری کشور ارتکاب جرم و طبق شرع ارتکاب عملی حرام و گناه است.
      با تشکر از توضیحات شما

    • واحد فروش میگوید:

      درود
      چند سال قبل ، در اینخصوص خبری در ایسنا درج شد که کارشناسی در دانشگاه آزاد رشت موفق به ساخت کیت تشخیص متانول شده که بخشی از متن خبر عیناً در ادامه درج میشود اما ظاهراً بطور صنعتی تولید نشده و یا بازاریابی برای آن صورت نگرفته است.

      بخشی از خبر فوق: (تاریخ انتشار خبر: ۱۶ دی ۱۳۹۱)

      آقای علی‌ رفیع‌زاده طراح این کیت ، با اشاره به این که متانول موجود در عرقیات گیاهی، محلول‌های الکلی و …. می‌تواند سبب کوری و یا مرگ انسان‌ها شود، درباره چگونگی شناسایی متانول و کاربردهای آن خاطرنشان کرد: در حال حاضر متانول در این محلول‌ها و نمونه خون و ادرار مصرف کنندگان به روش کاملا فیزیکی از طریق دستگاه‌های پیشرفته و گران قیمت مورد شناسایی قرار می‌گیرد؛ به گونه‌ای که برای خرید هر یک از دستگاه‌های مذکور حدود ۵۰۰ میلیون تومان و برای انجام هر آزمایش حدود ۱۲۰ هزار تومان هزینه باید صرف کرد و این در حالی است که در این روش بهینه شده شیمیایی، متانول با دقت بیشتر و در مدت حدود دو دقیقه در نمونه‌های ذکر شده شناسایی می‌شود.

      برگزیده هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: دقت شناسایی متانول از طریق دستگاه‌های پیشرفته در حد ppm100 است و این در حالی است که در نمونه کمی این کیت ها شناساگر می‌تواند ppm1 متانول را در این محلول‌ها تشخیص دهد.

      وی درباره نمونه‌های ساخته شده کیت‌های شناساگر متانول گفت: کیت شناساگر متانول در عرقیات گیاهی، محلول‌های گیاهی، خون و ادرار و الکل مطلق، جزء اشکال و نمونه‌های کیفی این کیت‌ها و کیت اندازه‌گیری متانول در خون و ادرار، کیت اندازه‌گیری متانول در عرقیات گیاهی و کیت اندازه‌گیری متانول در محلول‌های الکلی جزء نمونه‌های کمی این کیت‌هاست؛ با این تفاوت که نمونه‌های کیفی تا ppm100 در محلول‌های الکلی و ppm10 در عرقیات گیاهی توانایی شناسایی دارند؛ اما دقت اندازه گیری در نمونه های کمی تا ppm1 افزایش یافته است.

      رفیع‌زاده با بیان اینکه کیت‌های کمی، متانول را به روش اسپکتروفتومتری شناسایی می‌کنند، گفت: شناسایی متانول درنمونه خون و ادرار می‌تواند در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و پزشکی قانونی کاربرد ویژه‌ای داشته باشد، به گونه‌ای که برای شناسایی متانول در نمونه خون و یا ادرار افرادی که در اثر مصرف مواد الکلی جان خود را از دست می‌دهند در پزشکی قانونی با استفاده از روش‌های فیزیکی و تشخیص از طریق دستگاه، حدود ۱۲۰ هزار تومان هزینه می‌شود؛ اما با استفاده از این روش شیمیایی بهینه شده هر آزمایش از طریق این کیت‌های شناساگر، تنها حدود هزار و ۵۰۰ تومان هزینه در پی دارد.” منبع خبر: ایسنا

      >>> در مورد شرکت X که نامش را ذکر کردید ( بخاطر اینکه پیش از بررسی و صحت ، تبلیغ نشه نامش حذف شده) ، مکاتبه نمودیم و منتظر پاسخ آنها هستیم هر چند شرکت فوق در ارومیه فعالیت دارد و با محل ثبت اختراع آن که رشت بوده مغایر است.

      بهر روی اگر واقعاً کیت فوق دارای مجوزهای معتبر مانند “سازمان غذا و دارو” باشد و کارایی و دقت لازم را داشته باشد ، آنرا تهیه و در وبسایت درج میکنیم.

      اما تا این لحظه تنها روش مطمئن برای آشکار سازی متانول آنهم در درصد های پایین ، روش آزمایشگاهی ست. (روش هایی که در این مقاله درج شده اگر با دقت انجام شود ، در درصد های بالای متانول قابل اعتماد خواهد بود.)
      (توصیه میشود الکل سفید را از فروشنده های معتبر و داروخانه ها تامین کنید تا دچار مشکلاتی دیگر نشوید)
      سلامت و کامیاب باشید

  7. ليلا میگوید:

    باسلام وتشکر از راهنماییهای خوبتون … یک سوال اینکه الکل اتانول گرفتم که بوی شدید تزریقات میدهد ولی رنگ آن زیاد شفاف نیست دلیلش چیست؟ ایا بوی تزریقات کافیست برای اثبات اینکه اتانول است؟

    • واحد فروش میگوید:

      درود
      تا محصول فوق از روش های مختلف تست نشود و یا به آزمایشگاه ذیصلاح ارائه نشود ، بطور قطع نمی شود اظهار نظر نمود.

      آنچه در ادامه درج کردیم بر اساس تجربه کاری مان هست هر چند باز هم امکان تقلب وجود دارد اما همانطوریکه متذکر شدید ، اتانول ۷۰ درصد همان بویی را میدهد که در تزریقاتی ها بمشام میرسد و این درست است.

      اگر الکل آلوده به ماده دیگری نباشد در مورد شفاف نبودنش هم دو احتمال به ذهن میرسه

      اول: ممکن است برای پایین آوردن خلوص اتانول به ۷۰ درصد از آب شهری بجای آب مقطر در آن استفاده شده باشد که در اینصورت کدر بودن الکل بخاطر نابودی میکرو ارگانیسم های موجود در آب شرب و یا واکنش الکل با سایر املاح موجود در آب شرب است که باعث کدورت اتانول خواهد شد (این مورد خطرناک نیست و فقط کدورتی هست که میشه با فیلتر کردن مانند استفاده از زغال اکتیو آنرا زدود)

      دوم: اتانول خالص ۹۶ درصد هم دیده ایم که در انبار داری اش دقت نشده و نگهداری آن در ظرف و محیط نامناسب باعث واکنش الکل شده و اگر جلوی نور نگه دارید ذرات معلق شناور را درونش میتوان ملاحظه نمود. (این نوع الکل ها برای آزمایشات مناسب نیستند اما بعید است بعنوان ضد عفونی کننده سطوح ، خطرناک باشد و بخاطر کیفیت پایین قیمت ارزانی هم بایست داشته باشد.)

      نتیجه گیری
      اتانول سالم بایست شفاف باشه و بوی آشنای الکل را بدهد و براحتی بسوزد و فاقد بوی اضافه و ذرات معلق باشه. وقتی اتانولی فاقد یکی از این خصیصه ها باشه ، قطعا در تولید یا ترکیب آن دقت لازم مبذول نشده و ممکن است خطرناک هم باشد. هر چند میشود اتانول خالص را با متانول خالص ترکیب نمود و هیچ کدام از مواردی که عرض شد را شاهدش نباشید اما محلولی سمی و خطرناک تولید شده باشد.

      بهترین کاری که در این شرایط میشود کرد اینست که فقط و فقط از داروخانه ها محلول ضد عفونی کننده را خرید کنید. بخاطر حجم بیشتر یا قیمت ارزانتر سلامت خود و عزیزانتان را بخطر نیاندازید.

      سلامت و کامیاب باشید

    • واحد فروش میگوید:

      درود
      الکل سنج نمیتواند تفاوتی بین اتانول با متانول قائل شود مگر درصدی تفاوت در سنجش بخاطر اختلاف چگالی اندک اتانول با متانول. (متانول ۳ گرم در لیتر سنگین تر از اتانول است).
      در مورد ترکیب الکل صنعتی و وایتکس دقیقا اطلاع نداریم چون بایست دید به چه نسبتی با هم ترکیب شده اند و چگالی آن چقدر است. اما این مورد رو با حس بویایی بایست بشه فهمید چون میشه بوی وایتکس رو حس نمود.

      لطفا فیلم موجود در اینجا را هم ملاحظه کنید شاید مفید واقع شود.

      جمعبندی: الکل سنج ها نوعی چگالی سنج هستند که از چگالی ۷۸۹ تا ۱۰۰۰ رو تشخیص داده و بر اساس واحد درصد درجه بندی شده اند و فقط برای سنجش میزان آب موجود در اتانول یا به اصطلاح درصد خلوص اتانول کاربرد داشته و بدرد سنجش مواد شیمیایی دیگر نخواهند خورد.
      سلامت و کامیاب باشید.

  8. علیرضا خسروی میگوید:

    با سلام.
    به منظور حفظ سلامت هم وطنهای عزیز هیچ کدام از راههای بیان شده در این اینجا روش علمی و صحیح برای شناسایی متانول از اتانول نمی باشد.
    تنها راه صحیح و علمی برای تشخیص این دو نوع الکل از هم فقط و فقط روش آنالیز از طریق دستگاه گاز کروماتوگرافی میباشد که این نوع دستگاه در آزمایشگاه های مجهز و پیشرفته نظیر آزمایشگاهای شرکتهای پتروشیمی و مراکز تحقیقاتی موجود میباشد .
    پس خواهشاً با روشهای موجود در این مقاله خودتون گول نزنید
    با تشکر

    • بخش بازرگانی میگوید:

      درود و تبریک عید و سال جدید
      ضمن تشکر از بازخورد خوب شما ، بعرض میرسد که حق با شماست و روش های ارائه شده صد در صد نیست و اگر درصد متانول خیلی کم باشد ، ممکن است جواب ندهد و در مقاله هم تاکید شده که “بهترین روش مراجعه به یک آزمایشگاه است که نمونه ای از محلول را تجزیه و اعلام میکنند چه چیزی درونش وجود دارد.” است.

      روش های فوق برای تشخیص مقادیر زیاد متانول درون مواد های ضد عفونی کننده کاربرد خواهد داشت.
      این روزها همه نوع الکل تقلبی در شکل و شمایل های رنگارنگ در حال توزیع است که بسیاری از آنها دارای متانول است و صد در صد خطرناک است.
      باز هم تاکید میکنیم که روش آزمایشگاهی کروماتوگرافی که ذکر کردید بهترین روش است اما هر کسی در منزل این امکان را نخواهد داشت و روش های فوق میتواند در خلوص بالای متانول ، نتیجه بخش باشد و بر عکس هر چقدر درصد متانول کمتر باشد امکان کشف نشدن آن نیز وجود دارد. (ولی بطور قطع نمیتوان روش های فوق را هم رد)

      (نمونه ای از تست موارد فوق در وبسایت آپارات قابل مشاهده است. مانند این مورد اینجا کلیک کنید)

      در پایان مجدد خدمت هموطنان عرض میشود که بایستی مواد ضدعفونی کننده و الکل را از مراکز معتبر و داروخانه ها تهیه نمایید تا گرفتار دام شیطان صفت هایی که با جان مردم بازی میکنند ، نشوید.

      در پناه حق ، سلامت و کامیاب باشید.

    • بخش بازرگانی میگوید:

      درود و تبریک عید نوروز
      البته قبلا به این سوال در بخش نظرات “الکل طبی” پاسخ داده شده که عینا در ادامه درج میشود:

      از چهار روش میتوان تفاوت خلوص اتانول ۷۰ درصد را از اتانول ۹۶ درصد تشخیص داد:

      ۱- با تهیه یک الکل سنج ارزان هم براحتی میتوانید خلوص دقیق محلولی که در اختیار دارید را با دقت ۱ درصد بدست بیاورید.

      ۲- اگر با الکل کار کرده باشید از روی بو هم براحتی میتوان خلوص ۷۰درصد را از ۹۶ درصد تمیز داد. (بوی ۹۶ درصد تند و تیز و بوی ۷۰ درصد ترکیبی از بوی الکل + بوی اشنای اتو کردن لباس است).

      ۳- اگر الکل ۹۶ درصد را آتش بزنید هیچ اثری بروی سطح نمی ماند اما اگر الکل ۷۰ درصد را آتش بزنید جای خیسی آب ، بروی سطحی که تست میکنید قابل مشاهده است.

      ۴- توسط سنجش وزن الکل با یک ترازوی دقیق هم میتوان پی برد که آیا اتانول ما ۷۰ درصد است یا ۹۶ درصد به روش زیر:

      الف)ابتدا یک ظرف خالی که دارای حجم مشخص باشد تهیه میکنیم (نکته در مورد ظرف: حجم دقیق ظرف را حتما بایست بدانیم که مثلا اگر آنرا تا انتها پر کردیم چند سی سی خواهد بود) توصیه میشود برای دقت بیشتر از استوانه مدرج ۲۵۰ سی سی یا حجم بالاتر استفاده نمائید. )

      ب) ابتدا ظرف مورد نظر را بروی ترازو گذاشته و وزن آنرا میسنجیم. فرض کنیم وزن ظرف ما ۲۰۰ گرم است.

      ج) حال ظرف را تا جای دلخواهی که حجم آن مشخص باشد از الکل پر میکنیم.

      د) حال ظرف حاوی الکل را مجدد وزن نموده و وزن ظرف خالی را از وزن فعلی کسر میکنیم. (هدف پیدا کردن وزن الکل ما در یک حجم مشخص میباشد)

      ه) با داشتن وزن و حجم و دانستن اینکه وزن اتانول خالص ۷۸۹ گرم در لیتر است میتوان به خلوص محلول پی برد.

      به مثال زیر و جدول تناسب درج شده توجه بفرمائید:
      نحوه تشخیص الکل 96 درصد از 70 درصد

      پیشنهاد میکنیم برای سهولت تشخیص خلوص اتانول ، یک الکل سنج تهیه کنید که کار را بسیار ساده کرده و دقت مطلوبی نیز خواهد داشت.

      و سخن آخر اینکه: توجه داشته باشید تمامی موارد ذکر شده وقتی صحیح خواهد بود که محلول شما شامل آب و الکل باشد و به مواد دیگری آلوده نباشد.

      متاسفانه اتانول هایی که این روزها توسط برخی دلال ها توزیع میشود شامل همه چیز است که از تماس مشتریان متوجه آن شده ایم. میتوان به وجود متانول ، رنگ ، بوی اضافه ، ذرات معلق ، وجود استون ، ایزو پروپیل الکل و غیره … اشاره نمود.

      >> لازم بذکر است جهت اندازه گیری وزن ، درجه دمای محلول را در محاسبات لحاظ ننمودیم که وزن الکل خالص در دمای ۲۵ درجه سلسیوس ۷۸۹ گرم در لیتر است و برای مقایسه آن با اتانول ۷۰ درصد ، زیاد قابل توجه نیست.

      توصیه میشود از داروخانه ها و مراکز معتبر برای تهیه اتانول و ساخت محلول ضد عفونی اقدام کنید تا خدای ناکرده دچار مشکل نشوید. (میتوانید از خدمات آزمایشگاه های “تشخیص مواد” هم برای این مورد کمک بگیرد که طبعا دارای هزینه خودش هست)

      موفق و سلامت و کامیاب باشید.

    • بخش بازرگانی میگوید:

      درود و تبریک عید نوروز
      متاسفانه در مورد راههای تشخیص ایزو پروپیل الکل اطلاع دقیقی نداریم. اگر روشی باشه که قطعا هست در اینجا بروز رسانی خواهیم نمود.
      همانطوریکه در مقاله نیز درج شده ، این روش ها برای تشخیص اتانول از روی یک وبسایت روسی اقتباس شده و صحت هر روش بایستی راستی آزمایی شود و شاید با کمترین اشتباه نتیجه برعکس شود و بلعکس با رعایت موارد نتیجه درست از آب دربیاید. بهترین روش برای تشخیص مواد ، مراجعه به آزمایشگاه هست (که دارای هزینه خودش هست).
      اگر امکان مراجعه به آزمایشگاه را ندارید و مواد شیمیایی خود را از مکانی معتبر تهیه کرده اید ، بهتر است به فروشنده اعتماد کنید (در صورتی که فروشنده موجه باشد ، تقلب نخواهد کرد)
      سلامت و کامیاب باشید.

  9. ارمین میگوید:

    سلام. من یک ۴لیتری الکل ۷۰ درجه خریدم البته این رو روی ظرفش نوشته. خیلی شدید بوی استون میده و سبز رنگ هست. تست شعله دقیقا مثل اتانولی که از داروخانه خریدم میسوزه. میخواستم ببینم اتانولی وجود داره که بوی استون بده

    • بخش بازرگانی میگوید:

      درود.
      اگر بوی استون بدهد قطعا حاوی درصد قابل توجهی استون هست که معمولا انبار داری غلط (نگهداری اتانول در ظروفی نامناسب که باعث واکنش شیمیایی شود) هم میتواند منجر به ایجاد استون در آن شود. (ممکن است ایزو پروپیل الکل هم باشد)
      الکل سالم (اتانول) همان بوی آشنایی را میدهد که در تزریقاتی ها حس میکنید (البته کمی تند و تیز تر) ، بوی استون و غیره نشان دهنده کیفیت پایین (ناخالص بودن) و یا تقلب در محصول ارائه شده میباشد.
      ظروف پلاستیکی که دارای استاندارد شماره ۱ و ۲ باشند ، مناسب نگهداری اتانول هستند
      قوطی های آب معدنی و نوشابه استاندارد ۱ و گالن های سفید رنگ حمل آب عمدتا دارای استاندارد ۲ هستند که در زیر گالن یا بغل آن داخل یک شمایل مثلث شکل ، عدد آن درج شده که این نوع ظروف پلاستیکی و ظروف شیشه ای مناسب نگهداری الکل هستند.
      عدم توجه به موارد نگهداری (انبارداری غلط) باعث واکنش الکل با ظرف نگهداری شده و بوی زائد یکی از آنهاست.
      سلامت و کامیاب باشید.

    • بخش بازرگانی میگوید:

      درود
      اگر خلوص ۷۰ درصد باشد براحتی خواهد سوخت اما بعد از اتمام الکل ، خیسی آب در محل سوختن باقی خواهد ماند.
      عمدتا ترکیب محلول های ضد عفونی کننده شامل ۷۰ درصد اتانول و ۳۰ درصد الباقی شامل آب مقطر+ اسانس+ رنگ و بعضا گلیسرین هستند و با وجود ۷۰ درصد الکل ، براحتی قابل اشتعال است.
      موفق باشید

    • بخش بازرگانی میگوید:

      درود
      اگر گوگل کنید براحتی میتوانید لیستی از آنها را پیدا کنید. در مورد هزینه اش هم بایست با آزمایشگاه ها تماس حاصل کنید.

      توی جستجو میتوانید از این موارد استفاده کنید: “آزمایشگاه آنالیز مواد” یا “آزمایشگاه تشخیص مواد” یا “خدمات آزمایشگاه شیمی

      لطفا این لینک را هم مشاهده کنید شاید مفید واقع شود.

      سلامت و کامیاب باشید.

  10. مهدیان میگوید:

    با سلام،
    ضمن تشکر از اطلاع رسانی شما، متأسفانه به اشتباه استون با ایزو پروپیل الکل یکسان درنظر گرفته شده است. در صورتیکه دوماده کاملا متفاوت می باشند. لطفا اصلاح فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *